Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku   Click to listen highlighted text! Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku Powered By GSpeech

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku



Realizacja programu edukacji ekologicznej, przyrodniczej i prozdrowotnej
"Mały odkrywca" w Przedszkolu Akademickim
przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej we Włocławku

czerwiec 2014 - maj 2015

Celem programu edukacji ekologicznej, przyrodniczej i prozdrowotnej "Mały odkrywca" było:
• budowanie postaw proekologicznych.
• kształtowanie postawy szacunku i odpowiedzialności za środowisko, w którym żyjemy.
• nabywanie umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych, wyciąganie i formułowanie wniosków.
• kształtowanie nawyków zdrowego trybu życia, w tym zdrowego odżywiania się
z uwzględnieniem regionalnej żywności ekologicznej oraz propagowanie rekreacji ruchowej na świeżym powietrzu.
• doskonalenie umiejętności planowania i organizowania działań poprzez dobór odpowiednich materiałów.
• budowanie poczucia przynależności narodowej i regionalnej.
• zachęcanie rodziców i opiekunów do uczestnictwa w programowaniu treści i działań proekologicznych.

W ramach projektu podjęto szereg działań, których realizacja miała na celu kształtowanie wśród najmłodszych wrażliwości ekologicznej oraz postaw przyjaznych środowisku. Organizując zajęcia i akcje propagujące aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie promowano nawyki zdrowego stylu życia.
Aby osiągnąć pozytywne rezultaty, w trakcie organizowanych zajęć, stwarzaliśmy dzieciom okazję do obserwowania przyrody, doświadczania i poznawania jej za pomocą zmysłów, przeżywania jej piękna oraz działania i tworzenia w środowisku przyrodniczym. Ciekawe formy pracy z wykorzystaniem różnorodnych środków dydaktycznych sprawiły, ze nauka stała się nie tylko niezapomnianą przygodą, ale i świetną zabawą.

Program „Mały odkrywca” realizowany był w 3 blokach tematycznych:

1. ZAJĘCIA Z EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
• „Tropiciele przyrody” - zajęcia miały na celu zainteresowanie dzieci bogatym
i różnorodnym światem przyrody.
Podczas zajęć dzieci poznawały otoczenie obserwując i badając wybrane zjawiska przyrodnicze. Wykorzystując lupy, mikroskopy i okazy przyrodnicze zamieniały się w tropicieli przyrody. Poszerzyły wiedzę z zakresu życia roślin i zwierząt, rozumienia warunków atmosferycznych, życia w ekosystemach, zależności zjawisk od pór roku.
Zajęcia prowadzone były różnymi formami: pracy z całą grupą, w zespołach
i indywidualnie.
Dzieci zrozumiały świat przyrody, obudziły w sobie wrażliwość na jego piękno przez zastosowane takich metod pracy jak: pogadanka, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, zajęcia plastyczne, eksperyment.
„Tropiciele przyrody” zdobywali i utrwalali wiadomości podziwiając okazy naturalne (kora drzew, pień drzewa, gałązka świerku i sosny, kwiat), oglądając fotografie, ilustracje, rysunki (panie Pory roku, drzewo w czterech porach roku, zwierzęta), słuchając piosenek i odgłosów zwierząt i ptaków, odgłosy łąki i środki manipulacyjne oraz urządzenia techniczne (mikroskop, lupki, naczynia do obserwacji, okulary z kolorowymi szkiełkami, tablica multimedialna, płyta DVD i CD).
W efekcie prowadzonych zajęć dzieci poznały podstawowe pojęcia i zjawiska przyrodnicze. Chętnie przebywały w środowisku naturalnym dostrzegając różnorodność oraz niesamowite bogactwo i piękno przyrody.

2. ZAJĘCIA Z EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
• „Doświadczalscy” – eksperymenty i doświadczenia
Zajęcia z eksperymentów były świetną zabawą, dostarczyły dzieciom wiedzy, którą zdobywały podczas odkrywania zagadek z otaczającego świata. Były okazją do obserwowania lub samodzielnego wykonywania prostych doświadczeń pod okiem nauczyciela. Celem zajęć związanych z eksperymentami pod nazwą Doświadczalscy było rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, rozwijanie umiejętności w zakresie myślenia przyczynowo – skutkowego, odkrywanie właściwości rzeczy i zjawisk z najbliższego otoczenia. Tematyka zajęć obejmowała eksperymenty z wodą, świat magnesów, doświadczenia z kolorami oraz najbardziej widowiskowe zabawy np. wulkan lub samo dmuchający się balon. Dzieci były angażowane do pomocy w wykonywaniu poszczególnych etapów doświadczeń. Niektóre z nich prosiły aby napisać im receptury danych eksperymentów, by móc odtworzyć je w domu z rodzicami lub rodzeństwem. W pracy wykorzystywane były głównie produkty spożywcze typu sól, ocet, soda oczyszczona, ale także duży zestaw magnesów dostępny w przedszkolu, który stał się podstawą jednego ze scenariuszy. Efektem prowadzonych zajęć było poszerzenie wiedzy dzieci z zakresu właściwości fizycznych wody, przybliżenie sposobu działania magnesów, odkrycie metody uzyskiwania różnorodnych kolorów oraz rozbudzenie ciekawości poznawczej dzieci i chęci do odkrywania zjawisk w otaczającym świecie poprzez samodzielne eksperymentowanie.

• „Ekocudaki”- zajęcia plastyczne ukazujące sposoby wykorzystania produktów wtórnych
Na dzieci czekała przygoda z plastyką i twórcza zabawa. W czasie plastycznych spotkań dzieci zapoznały się z ideą recyklingu i ekologii - poznały znaczenie Eko – znaków widniejących na opakowaniach i produktach różnego rodzaju. Tworzyły prace plastyczne używając niekonwencjonalnych materiałów. Poprzez nadawanie odpadom nowego życia uczestnicy zajęć stali się bystrymi obserwatorami świata, ludzi i otaczających ich przedmiotów. Rozwinęli sprawności manualne, pomysłowość, kreatywność i inwencję twórczą. Podczas plastycznych spotkań realizowane były m.in.: „Recyklingowe kwiaty, Kolorowe domino, Butelkowe stworki, Recyklingowe ramki na zdjęcia. Zajęcia miały na celu: twórcze wykorzystanie odpadów, doskonalenie sprawności manualnych, rozwijanie inwencji twórczej, pomysłowości i wyobraźni dzieci, dbanie o estetykę pracy. Podczas zajęć stosowanie były następujące metody: pokazu i obserwacji, objaśnień i instrukcji, działania praktycznego. Uczestnicy zajęć pracowali zarówno grupowo, jak i indywidualnie. Podczas zajęć wykorzystywano następujące środki dydaktyczne: butelki plastikowe, zakrętki, słomki i łyżeczki plastikowe, stare gazety, papierowe talerzyki, korek, styropian, foremki do babeczek, folia bąbelkowa i aluminiowa, szara tektura, rolki po papierze, farby plakatowe, pędzle, klej, nożyczki, taśma dwustronna, blok techniczny.

• „Ekopatrol” – zajęcia kształtowały zachowania proekologiczne, czyli przyjazne środowisku
Dzieci uzyskały informacje na temat tego w jaki sposób możemy oszczędzać energię
w domu, jak i poza nim, w jaki sposób ograniczyć zanieczyszczenia wody i powietrza
w codziennym życiu, w jaki sposób kupować ekologicznie, co zrobić z niepotrzebnymi przedmiotami. Na konkretnych przykładach najmłodsi dowiedzieli się, co każdy z nich może zmienić w swoim życiu, by ochronić środowisko. Nadrzędnym celem zajęć było skuteczne
i efektywne kształtowanie postaw dzieci zgodnie z edukacją ekologiczną.
W trakcie zajęć stosowano różne metody pracy, przede wszystkim: eksponujące, podające, praktyczne, pedagogiki zabawy, a podstawową formą pracy była praca grupowa i indywidualna.
Dzieci aktywnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach i wykorzystywały atrakcyjne pomoce naukowe dostępne w placówce, m.in. gry dydaktyczne o tematyce ekologicznej, gry, krzyżówki, zabawy i rebusy o tematyce ekologicznej.


• „Ekoenglish” – zabawy o tematyce ekologicznej i przyrodniczej w języku angielskim
Zajęcia Ekoenglish opierały się na czterech blokach tematycznych. W poszczególnych obszarach dzieci poznawały słownictwo i zwroty dotyczące zwierząt, zdrowego i niezdrowego jedzenia, segregacji odpadów oraz oszczędzania wody. Ćwiczenia i zabawy z językiem angielskim były w odpowiedni sposób dostosowywane do wieku dzieci. Stopień trudności ulegał zmianie w zależności od klasy lub grupy przedszkolnej uczęszczającej na zajęcia. Celem zajęć Ekoenglish było oswojenie dzieci z językiem angielskim oraz przedstawienie szeregu zabaw i ćwiczeń pozwalających na czynne stosowanie języka. Zajęcia odbywały się głównie metodami ćwiczeń praktycznych, dzieci były aktywizowane wielozmysłowo. Przebieg zajęć opierał się na pracy indywidualnej, ale stosowane były formy pracy w parach oraz w grupach. W celu zwiększenia efektywności przekazywanej wiedzy stosowane były różnorodne środki dydaktyczne. Dzieci chętnie korzystały z tablicy multimedialnej m.in. w celu wysłuchania i zobaczenia (teledysku) piosenki oraz szeregu gier edukacyjnych. Wielokrotność stosowania tablicy multimedialnej przynosiła pożądane efekty. Ponadto dzieci bardzo dobrze współpracowały z maskotkami (pacynkami), które burzyły barierę przed stosowaniem języka. Dużym zainteresowaniem wśród dzieci cieszyły się także karty obrazkowe, które pomagały w zapamiętywaniu nowo poznanego słownictwa. Piosenki były stosowane w formie przerywników i zabawa ruchowych.
Dzieci uczęszczające na zajęcia Ekoenglish poznały słownictwo związane ze zwierzętami, segregacją odpadów, zdrowym i niezdrowym jedzeniem oraz z oszczędzaniem wody. Ponadto celem zajęć było wdrożenie dzieci do czynnego stosowania słownictwa, w tym celu stosowano szereg zabaw i zajęć w celu lepszego utrwalenia słownictwa.
3. ZAJĘCIA Z EDUKACJI PROZDROWOTNEJ
• „Ekosmaki” – zajęcia kulinarne z wykorzystaniem zdrowych, smacznych
i ekologicznych produktów
W trakcie zajęć najmłodsi samodzielnie przygotowywali zdrowe posiłki i poznawali regionalne wyroby ekologiczne. Realizacja prostych i zdrowych przepisów kulinarnych przez dzieci była dla nich okazją do doświadczania nowych smaków i nauki podstawowych technik kulinarnych. Poprzez aktywne działanie dzieci zdobywały wiedzę o zdrowym odżywianiu i nawyki kulturalne. W trakcie zajęć Tadek Niejadek przekonał się, że warto zarówno zrobić, jak i zjeść. Nauka poprzez zabawę i praktyczne działanie pozwoliła dzieciom zrozumieć, co to znaczy być zielonym konsumentem. Podczas realizacji 7 scenariuszy zajęć dzieci poznały m.in. regionalne sposoby kiszenia ogórków i kapusty. Zapoznane zostały ze sposobem pozyskiwania miodu i jego zaletami. Podczas realizacji scenariusza „Ziemniaczki z fasoli” oraz „Skąd się biorą dziury w serze” wskazywały na piramidzie zdrowia miejsce produktów spożywczych, wykorzystując przy tym ciekawe pomoce dydaktyczne: makiety, puzzle, układanki i gry dydaktyczne oraz naturalne produkty takie jak: ser, papryka, oliwki, ogórki Tematyka zajęć obejmowała także wyposażanie dzieci w wiedzę na temat upraw ekologicznych, a więc możliwości wykorzystania odpadów naturalnych jako nawozów.

• "Wyginam śmiało ciało” – zajęcia rekreacyjno sportowe czyli Zacznij zdrowo - żyj zdrowo!
Najlepszym sposobem, aby nauczyć najmłodszych zdrowego trybu życia jest przekazywanie im dobrych nawyków od dziecka. Na zajęciach rekreacyjno-sportowych Małe Misie, Zwinne Żabki, Zabawne Małpki, Szybkie Wiewiórki i Sprytne Liski nie tylko aktywnie spędzały czas bawiąc się i obcując z przyrodą, ale przede wszystkim rozwijały swoją koordynację, siłę i gibkość pokonując min. ekologiczne tory przeszkód zbudowane z odpadów wtórnych, wspinały się na ścianę wspinaczkową, doskonaliły motorykę dużą korzystają z kształtek rehabilitacyjnych, suchego basenu. Zajęcia zaprojektowane były w formie ciekawych zabaw w sali wyposażonej w liczne piłki terapeutyczne, dyski sensoryczne i fakturowe, tory do balansowania, tunele, równoważnie, zjeżdżalnie, drabinki, trampolinę, kręgle, materace oraz inne elementy, dzięki którym zabawa upływała w przyjaznej atmosferze. Celem zajęć było zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej i nauczenie ich dobrych nawyków żywieniowych, gdyż zdrowy rozwój ciała wymaga zarówno ćwiczeń fizycznych jak i dobrego odżywiania, a zdrowe ciało wpływa pozytywnie na rozwój umysłu i pewność siebie!

• Zajęcia dla rodziców i nauczycieli

Zależało nam na zbudowaniu i wzmacnianiu postaw proekologicznych wśród wszystkich, dlatego nasz program skierowany był nie tylko do dzieci w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym, ale także do ich rodziców, opiekunów i nauczycieli.
Zajęcia dla rodziców i nauczycieli miały na celu pokazanie im w jaki sposób można dzieciom pokazać zasady segregacji odpadów oraz rozbudzać ciekawość przyrodniczą czerpiąc jak najwięcej sytuacji z życia codziennego. Zakupy w sklepie, przygotowanie podwieczorku, zabawa na placu zabaw, przejażdżka rowerem, wycieczka do lasu, parku, podróż samochodem to odpowiednie chwile by dzieci były „Ekopatrolami” i „Tropicielami przyrody”. Wśród rodziców i nauczycieli przeprowadzono akcję informacyjną podczas której rodzice otrzymali ulotki i wskazówki jak być świadomym konsumentem i dbać o ekologię.

W ramach programu zrealizowano łącznie 295 godzin zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z edukacji ekologicznej, przyrodniczej i prozdrowotnej oraz 2 godziny warsztatów dla rodziców i 2 godziny warsztatów dla nauczycieli. Dodatkowo w trakcie realizacji programu zorganizowano 20 imprez, konkursów, spotkań, obchodów i akcji o tematyce ekologicznej, przyrodniczej i prozdrowotnej.
Na realizacje projektu uczelnia pozyskała z WFOŚiGW dotację w wysokości 30000 zł. Łączna wartość projektu to 35914,86 zł.

Jesteś tutaj: Home "Mały odkrywca"
Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień w używanej przez Państwa przeglądarce internetowej dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmian ustawień dotyczących cookies.